13 Ekim 2017 Cuma


Eğitim felsefesi
Uygarlığımızın teknolojide kaydettiği ilerlemenin, ahlaki ve felsefi donanım bakımından kaydettiği ilerleme ile eşit olmadığı uzun zamandır bilinen ve üzerinde tartışılan bir konudur.

Zaten bugün hissedilen ve yaşanan çok yönlü sıkıntıların başlıca nedenlerinden biri de, bu ahlaki ve felsefi tutumun eksikliği ve geri plana itilmiş olması değil midir?


Günümüzde açık ve net olarak görülmektedir ki, büyük uygarlıklar, toplumsal ve siyasal farklılıklarını, sahip oldukları büyük teknolojiyi, taş devrindeki insanlardan çok da farklı olmayan şekilde kullanarak çözmeye çalışmayı sürdürmektedir.

Tarih öncesi insanının binlerce yıl önce birbirlerine

attıkları ilk kurşunlar olan çakmak taşlarının yerini, bugün artık hidrojen ile atom bombaları ve kimyasal silahlar almıştır.

Çağdaş insan gurur duyduğu bir uygarlık ve teknoloji geliştirmiştir ama diğer insanlarla olan çelişkilerini çözmek için başvurduğu yöntemi, mağara adamınınkinden ayıran tek fark, bugün, kullanılan silahların tahrip gücünün daha yüksek olmasından ibarettir.

Uygarlığımızın yansıttığı birbiriyle uyuşmayan, karmaşık görüntü karşısında önerilebilecek tek şey,eğitim felsefesine  daha çok eğilmek, onu daha iyi bilmeye ve anlamaya  çalışarak hayatın farklılaşmasından kaynaklanacak zenginliği eşitlik ve dayanışma duyguları ile paylaşabilen uygarlığı kurmamız olacaktır.





 TÜİK açıklamasına göre, 2016 yıl sonu itibariyle 79 milyon 814 bin 871 Türkiye toplam nüfusu 22 milyon 891 bin 140’ı çocuk nüfus, toplam nüfusun %28,7'sini oluşturmaktadır.  2008 itibariyle ise dünya nüfusunun 2 milyar 850 milyonunun 0-18 yaş arası olduğunu biliyoruz.

Altyapı ve arayışlar
Çocuklar için Belediyeler destekli yerel olanakları kullanılması deneyimlerini paylaşarak geliştirme projenin belirleyici unsurudur.
Bir yerel ilçe ortamı merkez seçilerek diğer katılımcı belediyelerde sürdürülen atölye deneyim gözlemlerinin paylaşılarak sonuçlarının ulusal, uluslararası kamuoyuna aktarıldığı bir çalışma sürdürülecektir. 

Amaç
Çocuklarımızın Kent/Teknoloji aralığındaki yabancılaşmaları, tek tipleşmelerini aşmalarına destek veren yeni oyun ve yöntemleri gözlemlemek, yenilerini tasarlamak ve paylaşmaktır!...  

Hedefler

Teknolojinin hayatın üzerindeki belirleyici etkisinde günümüzde; ‘Yapay zeka’ karşısındaki insanın nasıl bir kimlik ve ne yönde yol alacağı tartışılıyor.

Çocuklar

Bu arayışta çocukların yol gösterici oldukları kabul ediliyor. Zaten onlar da “yaratıcı oyunlarıyla” kurulu düzeni bozmaktan hiç vaz geçmiyor.
Farklı düşünmeleri, hayal kurmaları, orjinallik ve sezgilerini geliştirebilmeleri artık daha fazla kabul görüyor, yeni arayışları destek buluyor.

Öğretmen

‘Hayattaki en büyük mucize, her çocuğun büyük bir mucize olduğuna inanan bir öğretmenin eğitiminden geçer.’
Öğretmenine kalbi kapalı öğrencinin zihni de yaratıcılığa kapanır.
Tembel öğrenci yoktur. Öğreten öğrenmeye kapanmaz.
Çocuklar; ulusal ve uluslararası ortama taşınabilecek değerler  üretir… Kuşkusuz projeye katılan öğretmen arkadaşlar topladıkları verilerle ulusal ve uluslararası alana katkıda bulunacaklardır.


Ortamlar

Çocukların farklılıklarıyla birbirlerini referans aldıkları; çatışmasız, yarışmasız; tek tip olmayan ‘zihinsel kalıpların dışındaki’ gelişmelerine, arayışlarına dair özgüven kazandıkları bir ortamda olduklarını bilmeleri önemlidir.




Atölyeler ve program destekleri
ek olarak; 
Hacivat Karagöz - geleneksel Türk gölge oyunu,
Kukla atölyeleri - Nesne üzerinden iletişim yönetme
Epik tiyatro - Dramatik olmayan, Anlatıma dayalı yaratıcı mantıksal şaşırtıcı sorulu oyunlar
Doğa atölyeleri – Doğanın kokusu, sessizliği karşıtlığında şehirli deneyimleri.

Sonuç
“Geleceği oyunlarla kuracağız” ile dile getireceğimiz içerik ve kapsam için vereceğimiz destekler:
a) Öğretmen arkadaşlarla “yaratıcı yöntemler”e ilişkin tutum ve değerlendirmelerinin aktarımları üzerinde  birlikte çalışacağız,
b) Yeni yöntem arayışlarına destekler sağlayacağız. Örn. Scamper  yöntemi teklifimizde uygulama örneklerimizi yaratacak olası eksiklikleri gidermeye çalışacağız.
c) Paylaşılacak tutum ve donanım işleyiş bilgisi; Akademik gözlem, destek ve çalışmalara açık tutulacak; sonuçlarının en geniş zeminlerde kamuoyuyla paylaşılması önemsenecektir; desteklenecektir.


Sevgi ve dostlukla,

Ayşe / Mustafa Çebi








Çocuk programı

“Yaratıcılığı destekleyici
  büyüklük” yapmakla sınırlandık…
Farklı ve yabancı oluşumlara; fikirlerini ifade edebileceği ortamlar sağladık…





0-6 yaş grubu (Scamper) örneği “Bir fikir başka bir fikirden doğar!”
Tiyatro oyunu, film ya da öykü seçimleri bu programın başlangıcıdır... 

Tiyatral sahne ve uygun ortamlarda kendi senaryolarını yazar, oynar çocuklar…

Kostüm, dekor, boya, mask destekleri sunulur...
Oluşturulan oyun havuzunu kameralar izler...
Olumsuzlanmazlar, düzeltilmezler; yaratıcı sorularla desteklenirler sadece … Sosyal uzlaşı ve çatışmaları kendilerince eğer, büker, doğrularlar... 
Onlar “Saydam ve derin” dir…  Dilleri evrenseldir...  Maskeleri yoktur…
Arkadaşlık ve eşitliklerini içtenlikli paylaşırlar...
Sınırsız oluşturu ve düş gücünü cesaretlendirici sorularla sınırladık büyükleri…


ÖRNEK  oyun 
Ellerinde Define haritalarıyla adaya çıkan korsanlar, yağmalama koşullarını görüşür…

Dünyadaki paylaşımının alternatifleri örneklenir nihayetinde… Ama korsanlar haklı çıkabilir... Ada halkı meşruiyetini savunamazsa… Bu iyi bir  sürpriz de olabilir!..  
ve Sorular:a) Yer değiştirme

Korsanlar yerine adaya nasıl insanlar gelebilir.... Ya da ada halkı nasıl insanlar olmalıdır....  Memurlar, öğretmenler, çocuklar, tatilciler, çizgi film kahramanları, zengin insanlar, sakin insanlar, komik insanlar... Korsanların bir bölümünü değiştirseydik nasıl olurdu...
b) Birleştirme Korsanlarla sirk insanlarını birleştirsek nasıl olur...
c) Uyarlama Büyüdüğünüzde bu durumu değiştirmek için neler yapabilirsiniz...
d) Değiştirme Korsanlara nasıl bir eğitim verilebilir... Üstlerinde palyaço kıyafetleri olsa daha mı iyi olur... Pijamaları olsa nasıl olur... Uzaylı giysileri olsa... Balıkadam gibi giyseler...
e) Diğer kullanımların yerine koyma. Amacını değiştirme Kılıçlarını marangozluk aleti olarak kullanabilirler... Gemi toplarını da eğlence için ne yapabilirler... Korsanın reklamını nasıl yapabiliriz tv de...
f) Yoketme, çıkarma Korsanların hangi özelliklerini değjştirirsiniz...
g) Tersine çevirme ya da yeniden düzenleme Korsanı yeniden düzenlemek mümkün olsaydı ne yapardınız... Ya da korsanlar ve ada halkı ters rolde olsalardı neler olurdu...